سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: راهکار جلوگیری از افزایش قیمت‌ ها پیشگیری از رشد نقدینگی است. طرفین این راهکار دولت و بانک‌ها هستند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: راهکار جلوگیری از افزایش قیمت‌ ها پیشگیری از رشد نقدینگی است. طرفین این راهکار دولت و بانک‌ها هستند.
کد خبر: ۱۳۹۳۸۴۹

مهدی طغیانی در گفتگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین افزود: اگر بخواهیم جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیریم باید‌ جلوی رشد نقدینگی را بگیریم. در این راهکار یک طرف رشد نقدینگی در دست دولت و طرف دیگر آن دست بانک‌هاست و بانک‌ها برای حل آن باید تخلف نکنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: الان مسأله این است که قیمت‌ها هر روز در حال افزایش است، شتاب تورم بالاست و برای کاهش شتاب و توقف قیمت‌ها باید نقدینگی را کنترل کرد. دلیل افزایش نقدینگی نیز به بدهی‌های دولت و استقراض دولت به اشکال مختلف و افزایش پایه پولی برمی‌گردد.

وی با بیان این مطلب که برای حل مشکلات اقتصادی راهکار علمی وجود دارد، گفت: راهکار کنترل تورم و افزایش قیمت‌ها موضوع عجیب و دور از ذهنی نیست. در این بحث موضوع خلق اعتبار بانک‌ها و تخلفاتی که بانک‌ها انجام می‌دهند و خلق اعتبار می‌کنند در میان است، بنابراین صورت مسأله خیلی پیچیده نیست. بانک‌ها باید تخلف نکنند و از ذخایر بانک مرکزی اضافه برداشت نکنند، این راه علمی کنترل قیمت‌هاست.

طغیانی ادامه داد: ممکن است راه‌هایی نظیر نظارت روی قیمت بازار، داشتن گشت‌های نظارت قیمت و... مطرح شود، این موارد هم درست است اما همه این اقدامات راه نظارت‌ بر گران‌فروشی است نه پیشگیری از گرانی. ممکن است برخی کسبه تخلف یا اجحافی در حق مردم بکنند که بی‌تردید باید با آن برخورد کرد اما اصل ماجرا گرانی است نه‌ گران‌فروشی و بحث اعظم ما مسأله تورم است‌.

این نماینده اضافه کرد: ما متأسفانه افزایش شدید نقدینگی داریم و نقدینگی به اشکال مختلف در اقتصاد ما اضافه می‌شود به‌گونه‌ای که موضوع متوقف شدن رشد و سرعت افزایش قیمت‌ها پیش از موضوع کاهش قیمت‌ها مطرح است.

وی با تأکید بر اینکه دولت به مرور می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند، گفت: ما تجربه این را داشته‌ایم. در شش ماه اول سال گذشته که دولت جدید روی کار آمد، شاهد شتاب افزایش قیمت‌ها بودیم و دیدیم افزایش قیمت‌ها هر ما نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد و در اسفند به حداقل ممکن رسید اما در فروردین، اردیبهشت و بخصوص خرداد سال جاری بخاطر حذف ارز 4 هزار و دویست تومانی در افزایش قیمت‌ها شتاب شدیدی داشتیم که الان دوباره ماه به ماه‌ در حال کاهش است.

طغیانی ادامه داد: این امر نشان‌دهنده این است که دولت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و جلوی افزایش قیمت‌ها را به معنای واقعی از طریق موتورهای تولید نقدینگی و افزایش قیمت بگیرد و حتی می‌تواند کنترل کند که افزایش قیمت‌ها شدید نباشد.

به گفته وی الان همین افزایش قیمت ارز و جهش ارز از ۳۲ به ۴۰ هزار تومان خود اثر تورمی دارد و روی افزایش قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد و این یعنی متأسفانه هر چه زحمت برای کنترل نقدینگی کشیده می‌شود و دولت جلوی اضافه برداشت بانک‌ها را می‌گیرد باز همه چیز با یک اتفاق ناگهانی در بازار ارز به هم می‌ریزد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان کرد: ماه آینده و ماه‌های بعد تخلیه اثر افزایش نرخ ارز را خواهیم داشت، این روند به مرور در قیمت مواد اولیه، سپش در تجهیزات و قطعات و ‌‌بعد در قیمت تولید کننده وارد می‌شود و در هزینه تمام شده ظهور کرده و در قیمت مصرف کننده‌ خود را نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها